Najpierw otrzymujemy wiadomość, że… Odłączą nam energię elektryczną. I tak rozpoczyna się kolejna fala wyłudzeń. SMS informuje, żę by do tego niedopuści powinieneś uregulować rachunek. Oczywiście, w międzyczasie widnieje także linki, odsyłający ofiarę na specjalnie podstawioną stronę internetową. I tutaj właśnie następuje wyłudzanie danych.
Czytaj też: Rząd walczy z cyberprzestępcami. Ustawa o zwalczaniu nadużyć

Kolejna fala wyłudzeń znów przed nami. Od 2016 roku cyklicznie powraca, niekiedy zmieniając nieco swoją formę.
W ostatnich dniach obserwujemy wzmożoną kampanię takich wiadomości. Jest to spowodowane wakacjami i piękną pogodą. Wielu Polaków obecnie wypoczywa, łatwiej wtedy o rozproszenie i chęć szybkiego uregulowania czekającej należności.
– Martyna Holinka z CyberRescue.
Kolejna fala wyłudzeń danych SMSami – komunikat PGE
Tymczasem teraz, podszywanie się pod PGE – Polską Grupę Energetyczną, najwyraźniej, weszło cyberprzestępcom w krew. Oszustwo przez swoją częstotliwość stało się bardzo popularne. W efekcie, coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że SMSy o odłączeniu prądu są fałszywe.
Czytaj też: Inpost wstrzymał Twoją paczkę? To znowu oszustwo
Jeśli z kolei chodzi o sam proces – najpierw otrzymujemy wiadomość z informacją, że w dany dzień odłączą nam energię elektryczna. Żeby jednak do tego nie dopuścić trzeba uregulować płatność w wysokości zaledwie kilku złotych. Oczywiście, na stronie internetowej. Fala wyłudzeń przybiera na sile, bo mimo że już wiemy, że coś może być z tą wiadomością nie tak – wciąż klikamy w link… A w efekcie podajemy dane do logowania do konta i przekazujemy je w ręce oszustów.
Tymczasem, okazuje się, że nawet jeśli numer telefonu nie wyciekł do internetu – możemy spodziewać się całkiem podejrzanych wiadomości. Oszuści wysyłają SMSy także na losowe numery. Dlatego też konieczne jest, by zachować czujność i nie klikać we wszystkie linki, które otrzymujemy w wiadomościach.
Jeśli z kolei już daliśmy się oszukać – najpierw koniecznie skontaktuj się z bankiem i powiedz, co się wydarzyło. Później zmień hasło do logowania do bankowości, zastrzeż kartę i sprawdź, czy nie masz podłączonych do konta obcych urządzeń.
Czytaj też: Ponad połowa Polaków nie wie, jak reagować na wyciek danych