Okazuje się, że już co dziesiąta instytucja finansowa z powodu fraudów odnotowała w minionym roku straty powyżej 10 mln PLN! We fraudach przez cały poprzedni rok królowały vishing i phishing, jak donosi nowy Raport Antyfraudowy BIKu. Instytucja podejmuje się w nim analizy poziomu świadomości cyberzagrożeń i stanu zabezpieczeń w trzech segmentach rynku polskiego. U klientów indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz w korporacjach i bankach.
Czytaj też: Uruchomiono bezpłatny numer 8080 do zgłaszania podejrzanych SMSów
Co ciekawe, w raporcie można przeczytać jeden ważny wniosek – zwiększa się odsetek rodaków, którzy osobiście zetknęli się z minimum jedną formą wyłudzenia. Doświadczenie takie deklaruje aż 36% użytkowników, przy czym rok wcześniej było to zaledwie 32%. Respondenci, co ważne, wskazali, że według nich najbardziej rośnie zagrożenie ze strony socjotechniki, na przykład w kontekście phishingu czy podszywaniem się pod przedstawicieli instytucji publicznej lub banku.
Czytaj też: Deepfake z Kwaśniewskim nowym oszustwem
Równocześnie odczucia klientów potwierdzają się w doświadczeniach instytucji finansowych, które też wskazują na największe zainteresowanie przestępców socjotechnikami. Jeszcze w minionym roku wskazywano przede wszystkim fałszowanie dokumentacji finansowej przez klientów wnioskujących o kredyt czy pożyczkę. Teraz z kolei przoduje podszywanie się pod instytucją publiczną w rozmowie telefonicznej. Z atakami typu vishing czy phishing zetknęło się już ponad 70% respondentów sektora bankowego!
We fraudach królują vishing i phishing – Raport Antyfraudowy BIKu
Dodatkowo, z badania wynika, że już co dziesiąta instytucja finansowa odnotowała ponad 10 mln PLN strat w efekcie fraudów. Z kolei 40% korporacji doświadcza ponad 500 zdarzeń fraudowych rocznie!
Sami eksperci BIKu zwracają w międzyczasie uwagę na rolę edukacji i samo podnoszenie świadomości w kontekście nowoczesnych zagrożeń wśród klientów. Zadanie nie jest jednak łatwe, poniewaz oszuści cały czas zmieniają swoje metody.
Wydaje się więc, że poza edukacją skuteczną bronią w walce z wszelkimi rodzajami oszustw i wyłudzeń będzie powszechne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań i narzędzi technologicznych, w tym służących do weryfikacji behawioralnej użytkowników bankowości elektronicznej – komentuje Michał Łukasiewicz, dyrektor usług antyfraudowych w BIK i członek zarządu Digital Fingerprints.
Z kłopotem w kontekście wyłudzeń mierzą się też, rzecz jasna, małe i średnie przedsiębiorstwa. Z raportu BIKu wynika, że 18% respondentów z tej grupy doświadczyło próby wyłudzenia. Co trzecia firma w efekcie jednego oszustwa straciła ponad 100 tys. PLN. Co ciekawe, ponad 82% z nich nie korzysta z usług lub narzędzi antyfraudowych.